Szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés elé Budapest új közlekedésbiztonsági stratégiája, amelynek állítólagos végrehajtására ezt követően kerülhet sor a fővárosban. (Készül ugyanis egy részletes cselekvési terv is.)
Közlekedésbiztonság: alig pár százan véleményezték az új stratégiát
A közlekedésbiztonsági koncepciót elméletileg több fázisban társadalmasították Karácsony Gergelyék – vagyis kikérték az itt lakók, érdekvédők, illetve szakértők véleményét –, az eredmény azonban nem túl bizalomgerjesztő.
Az első kör 2022. december 7-től 2023. január 9-ig volt elérhető a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) felületén – ennyi idő alatt mindösszesen 788-an (!) mondták el véleményüket Budapest közlekedésbiztonsági helyzetéről.
Ezután érdekegyeztetés történt több szervezettel, önkormányzattal (az Országos Taxis Szövetség nem, a Magyar Autóklub, valamint a Magyar Kerékpárosklub viszont részt vett a február 16-i konzultáción – a szerk.).
Majd február 26-án függesztették ki magát a stratégiát, amelyre tizenöt napon keresztül lehetett e-mailen keresztül reagálni. A BKK a Mandiner.hu megkeresésére közölte: minderre további 45 (!) mélyreható visszajelzés érkezett, ám „ez a kérdőív, és a honlap kifüggesztése természetüktől fogva nem reprezentatívak”. Mint írták, szakértőik a beérkezett vélemények mindegyikét feldolgozták, s az ezek alapján átszabott közlekedésbiztonsági stratégia kerül a fővárosi képviselők elé. „Úgy gondoljuk, hogy
lehetőségeinkhez mérten igyekeztük a lehető legtöbb platformot és lehetőséget biztosítani a lakossági vélemények és az érdekvédelmi képviseletek számára”
– fűzték hozzá.
Cél: 2030-ra csökkenjen a balesetek halálos áldozatainak száma
A közlekedésbiztonsági stratégiát minden bizonnyal el fogják fogadni a fővárosi képviselők – de ez csak egy elméleti állásfoglalás amellett, hogy 2030-ig ötven százalékkal, 2050-re pedig nullára csökkenjen a közúti közlekedés halálos áldozatainak száma. Budapesten a közúti közlekedés veszélyesebb, mint a hasonló méretű nagyvárosokban: itt arányaiban ötször annyian halnak meg a közlekedési balesetben (az elmúlt 10 évben közel ötszázan – a szerk.), mint Bécsben, és tizennyolcszor annyian, mint Oslóban.
Csakhogy konkrét, gyakorlati felvetésekkel alig-alig találkozni Karácsonyék közlekedésbiztonsági stratégiájában. Ami reális elem, ezáltal szakértők szerint meg is valósulhat:
az a sebességmérő-hálózat létrehozása (kétszáz darab edukációs, illetve száz darab szankcionáló traffibox telepítése); a védett lakóterületek (30-as és lakó-pihenő övezetek) kiterjesztése;
a sebességcsökkentés – már ami a gépjárműforgalmat illeti;
valamint a kerékpárút-hálózat bővítése.
Forrás: BKK
Előfordulhat például, hogy a Hungária körgyűrűn belül legfeljebb 50, a Nagykörúton belül pedig csak 40 kilométer per óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség
– látható az ún. Közúthálózati terv lapjain.
Elvontabb elemek viszont a következők: szemléletformáló, edukációs kampányok; megbocsátó és önmagukat magyarázó útépítések (magyarázat lentebb – a szerk.); közúti biztonsági auditok bevezetése; fővárosi járművek biztonságosságának növelése; közlekedésbiztonságot alapjaiban meghatározó szabályozások (KRESZ, UME) felülvizsgálata.
Önmagukat magyarázó, megbocsátó utak: az utak kialakítása a kihelyezett tábláknál is erősebben üzen a közlekedőknek, hogy azt milyen módon használják.
Egy utat akkor nevezünk önmagát magyarázónak, ha a kialakítása és az alkalmazott jelzőtáblák ugyanazt üzenik. A sávszélesség, az anyaghasználat, az ívsugarak mérete maga is sugallja a megengedett sebesség tartását, az elsőbbség megadását.
A biztonságosabb infrastruktúra megteremtésének eszköze a megbocsátó környezet kialakítása is, ami olyan környezet biztosítását jelenti, ahol a közlekedők hibázása, a járművek műszaki hibája esetén is kisebb a bekövetkezett esemény valószínűsége, illetve kimenetelének súlyossága – olvasható a közlekedésbiztonsági stratégiában.
Egy utat akkor nevezünk , ha a kialakítása és az alkalmazott jelzőtáblák ugyanazt üzenik. A sávszélesség, az anyaghasználat, az ívsugarak mérete maga is sugallja a megengedett sebesség tartását, az elsőbbség megadását.
A biztonságosabb infrastruktúra megteremtésének eszköze a kialakítása is, ami olyan környezet biztosítását jelenti, ahol a közlekedők hibázása, a járművek műszaki hibája esetén is kisebb a bekövetkezett esemény valószínűsége, illetve kimenetelének súlyossága – olvasható a közlekedésbiztonsági stratégiában.
Harcosok Klubja, VOKS 2025, átláthatósági törvény– ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Csintalan Sándor publicista, aki önmagát háborúpárti ukrán propagandistaként aposztrofálja, és Szalai Szilárd, a Századvég elemzője.
Budapestet a DK-tól és Karácsonytól kell megvédeni és megmenteni. Radnóti, kedvenc költöm ma ilyesmit írna erröl a mindenre alkalmatlan Mekk Elekröl:
Nem tudhatom Karácsony, hogy neked e város mit jelent,
Nékem szűkebb hazám e gyöngyszem, örök, ékes és szent.
A sors cikcakkos útjain barangolván, ha újra megcsodálom,
Praclid nyoma szívem csücskén oly rút, hogy falra mászom.
Hát mit tettél bölcsömet ringató kis hazámmal te ripacs?
A városunk fennségét akarókkal miért vagy oly makacs?
Miért vagy mostoha Lánchidunkkal, hogy az már tragacs?
Egy bohóc vagy Gergő, bár sapkádról hiányzik a pamacs.
Árpádunk helyett te Gyurcsányt, e simlis kóklert kedveled,
Benne kenyéradódat, pártolódat, utad egyengetőjét leled.
Hazád, városod nincs neked, szemed a dícsfénybe réved,
Eközben a bús a fenébe kiván téged elárvult pesti néped.
Mert bölcs és hazádat szerető nem lévén, te lankadt manó,
Egy személyben is murisabb vagy mint a jó Hacsek és Sajó.
Mamlaszságban, balgaságban sehol nincs hozzád fogható,
Se, ki bolsevista árulásra oly szószegön és rögvest kapható.
Karácsonyt megkérdezi a sajtó mire büszke Budapest főpolgármestereként :
- LMBTQ népszerűsítésre
- kerékpárutakra
- buszsávokra
- traffipaxokra
Mit tart legfontosabb feladatának eztán ?
- több LMBTQ-t
- több kerékpárutat
-több buszsávot
- több traffipaxot
Mi fog önről eszébe jutni a Budapestieknek ha már nem lesz polgármester?
- LMBTQ
- kerékpárút
- buszsáv
- traffipax
.
.
.
etc.
- kerékpárut
-buszsáv